Ofte stilte spørsmål

Har du spørsmål relatert til hvordan du skal registrere saker, frister eller inkasso generelt? Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.

Finn svarene her eller ta kontakt med salg. 

Ofte stilte spørsmål

Registrering av sak

Hvordan registrer jeg en sak?

Du kan enkelt registrere forfalte fakturaer i kundeportalen. Du logger inn med brukernavn (mailadressen din) og passordet du opprettet etter at du mottok aktiveringsmailen da du ble kunde.

Du kan lese mer om hvordan du registerer saker her.

Hvor finner jeg saken jeg akkurat har registrert?

Du finner sakene du har registrert i kundeportalen. Du logger inn med brukernavn (mailadressen din) og passordet du opprettet etter at du mottok aktiveringsmailen da du ble kunde. Saken du har registrert vil være synlig i portalen påfølgende dag.

Hva er status i saken?

Du kan sjekke status på saken i kundeportalen. Du logger inn med brukernavn (mailadressen din) og passordet du opprettet etter at du mottok aktiveringsmailen da du ble kunde.

Hva kreves av meg for at jeg skal kunne sende en sak til dere?

For at du skal kunne sende en sak til oss må du først og fremst være kunde av oss. Er du ikke kunde men ønsker å bli det? Sjekk ut våre pakker og velg den løsningen som passer best for deg, eller ta kontakt med oss for et tilpasset tilbud. 

I tillegg må fakturaen ha forfalt for minst 14 dager siden. Du kan da logge deg inn i kundeportalen og registrere saken der.

Ofte stilte spørsmål

Frister

Når kan jeg sende en sak til inkasso?

Du kan sende en sak til inkasso tidligst 14 dager etter at originalfakturaen har forfalt, og inntil 3 år etter at originalfakturaen har forfalt.

Hvor sent kan jeg sende fakturaer etter at de har forfalt?

Du kan sende fakturaer til inkasso 3 år etter at originalfakturaen har forfalt.

Når foreldres kravet?

Kravet foreldes normalt sett tre år etter dato på opprinnelig faktura. Hvis du har noen gamle krav må du gjerne sende de til oss slik at vi får tatt en vurdering på om det er gyldige eller ikke.

Ofte stilte spørsmål

Om tjenesten inkasso

Hva koster inkasso?

Prisen på inkasso avhenger blant annet av saken/sakene og hvilken avtale du har. I våre online løsninger kan du velge den pakken som passer best for deg, eller du kan ta kontakt med oss og få et spesialtilpasset tilbud.

Hvordan blir jeg kunde?

Du kan enkelt bli kunde gjennom våre online løsninger, eller ved å ta kontakt med oss direkte.

Ofte stilte spørsmål

Generelt om inkasso

Hvorfor skal jeg sende en sak til inkasso?

Hvis du har kunder som ikke betaler for seg kan inkasso være et godt alternativ. Inkasso reduserer kredittiden, øker likviditeten i bedriften din, og du får inn flere utestående beløp.

Uansett om du har få eller mange kunder som ikke betaler, finnes det en løsning som passer deg og ditt budsjett. 

Du kan lese mer om tjenesten inkasso her.

Hvorfor bør jeg sende inn saker tidlig?

Inkasso er ferskvare. Jo tidligere du sender inn saken, jo tidligere kommer vi på banen, og jo større er sannsynligheten for at saken blir løst. 

Hva er en tvist?

En tvist betyr at det har oppstått en uenighet i fakturakravet mellom deg og kunden din. Når en sak blir omtvistet kan den ikke drives inn gjennom ordinær inkassoprosess før tvisten er løst. Les mer om hvordan du håndterer en tvist ved inkasso her.

Når blir en sak sendt til Forliksrådet, namsmannen eller begjæring om konkurs?

Hvis det ikke blir funnet en frivillig løsning mellom deg og kunden din kan saken gå rettslig. Det vil si at den blir sendt videre til Forliksrådet, namsmannen eller begjæring om konkurs. Du kan lese mer om inkassoprosessen her.